Mars, 2025
Träsoffa har funnits med i sortimentet sedan Norrgavels start 1993. Många uppfattar Träsoffa som en traditionell soffa med sina gustavianska stilinfluenser. Men framför allt så är det en nytänkande och progressiv möbel. Något som gäller än idag, trots att den har över 30 år på nacken. Och just det innovativa är något som formgivaren Nirvan Richter gärna vill betona nu när Träsoffa äntligen återlanseras efter att produktionen har varit pausad i ett flertal år.
Men låt oss först backa bandet något och kika på hur det hela började. Hur föddes idén till Träsoffa och var hämtades inspirationen till den ikoniska formen? Norrgavels grundare och formgivare, Nirvan Richter, berättar:
– Träsoffa drev väldigt mycket min vision kring att göra möbler. Den typen av soffa saknades helt enkelt på marknaden. När jag flyttade hemifrån på 70-talet så försökte jag renovera en gammal soffa med fast klädsel. Men insåg snabbt att den var uppbyggd av väldigt tråkiga material. När jag tog bort klädseln så kom hela 1900-talets soffkoncept i dagen. Det kändes inte kul att ha en sådan soffa hemma. Redan där startade min strävan efter att skapa något helt nytt, en möbel som rakt igenom var uppbyggd av sunda naturmaterial. En soffa som var enkel att ta hand om och som höll både kvalitetsmässigt och stilmässigt över tid.
“Träsoffa drev väldigt mycket min vision kring att göra möbler. Den typen av soffa saknades helt enkelt på marknaden.”
Och även om Träsoffa lånat stilmässiga influenser från både 1700-talets gustavianska möbelstil och danska möbelikoner, så är den framför allt en av Norrgavels mest progressiva möbler. Konsekvent i sin uppbyggnad och fullständigt nytänkande kring hur man faktiskt gör en soffa. Dels med sitt luftiga trästativ som ger soffan dess karaktär och samtidigt var ett sätt att komma bort från de instängda stoppmöblerna. Dels uppbyggnaden av rena naturmaterial som är separerade från varandra för att enkelt kunna underhållas och repareras vid behov. Något som var väldigt progressivt vid denna tidpunkt. Under andra hälften av 1900-talet användes bara trista material i stoppmöbler, såsom syntet, spånplattor, giftiga lim och flamskyddskemikalier. Då byggdes ingenting för att kunna repareras utan grundtanken var istället att man skulle köpa en helt ny soffa när syntetdynorna blev sneda och nedsuttna.
– Jag inspirerades av svenskt 1700-tal med dess gustavianska stil som är väldigt stiligt och utan överdrifter. Stoppmaterialen fanns där för att de skulle ge komfort, inte som på 1800-talet med sina formexcesser. Att ha en trästomme betyder dessutom att allt man stoppar i soffan är separerat. Idén med den formpressade ribbotten hämtade vi från sängar. Den ligger helt fritt och har en lös linneväv ovanpå som tar emot den mekaniska nötningen mellan ribbotten och plymåerna. På så vis kan plymåerna leva sitt eget liv och där kan man enkelt laborera med olika stiluttryck, säger Nirvan Richter.