• Träsoffa – historien bakom

    NORRGAVEL_250206_BOK_34

    Mars, 2025

    Träsoffa har funnits med i sortimentet sedan Norrgavels start 1993. Många uppfattar Träsoffa som en traditionell soffa med sina gustavianska stilinfluenser. Men framför allt så är det en nytänkande och progressiv möbel. Något som gäller än idag, trots att den har över 30 år på nacken. Och just det innovativa är något som formgivaren Nirvan Richter gärna vill betona nu när Träsoffa äntligen återlanseras efter att produktionen har varit pausad i ett flertal år.

    Men låt oss först backa bandet något och kika på hur det hela började. Hur föddes idén till Träsoffa och var hämtades inspirationen till den ikoniska formen? Norrgavels grundare och formgivare, Nirvan Richter, berättar:

    – Träsoffa drev väldigt mycket min vision kring att göra möbler. Den typen av soffa saknades helt enkelt på marknaden. När jag flyttade hemifrån på 70-talet så försökte jag renovera en gammal soffa med fast klädsel. Men insåg snabbt att den var uppbyggd av väldigt tråkiga material. När jag tog bort klädseln så kom hela 1900-talets soffkoncept i dagen. Det kändes inte kul att ha en sådan soffa hemma. Redan där startade min strävan efter att skapa något helt nytt, en möbel som rakt igenom var uppbyggd av sunda naturmaterial. En soffa som var enkel att ta hand om och som höll både kvalitetsmässigt och stilmässigt över tid.

    “Träsoffa drev väldigt mycket min vision kring att göra möbler. Den typen av soffa saknades helt enkelt på marknaden.”

    Och även om Träsoffa lånat stilmässiga influenser från både 1700-talets gustavianska möbelstil och danska möbelikoner, så är den framför allt en av Norrgavels mest progressiva möbler. Konsekvent i sin uppbyggnad och fullständigt nytänkande kring hur man faktiskt gör en soffa. Dels med sitt luftiga trästativ som ger soffan dess karaktär och samtidigt var ett sätt att komma bort från de instängda stoppmöblerna. Dels uppbyggnaden av rena naturmaterial som är separerade från varandra för att enkelt kunna underhållas och repareras vid behov. Något som var väldigt progressivt vid denna tidpunkt. Under andra hälften av 1900-talet användes bara trista material i stoppmöbler, såsom syntet, spånplattor, giftiga lim och flamskyddskemikalier. Då byggdes ingenting för att kunna repareras utan grundtanken var istället att man skulle köpa en helt ny soffa när syntetdynorna blev sneda och nedsuttna.

    – Jag inspirerades av svenskt 1700-tal med dess gustavianska stil som är väldigt stiligt och utan överdrifter. Stoppmaterialen fanns där för att de skulle ge komfort, inte som på 1800-talet med sina formexcesser. Att ha en trästomme betyder dessutom att allt man stoppar i soffan är separerat. Idén med den formpressade ribbotten hämtade vi från sängar. Den ligger helt fritt och har en lös linneväv ovanpå som tar emot den mekaniska nötningen mellan ribbotten och plymåerna. På så vis kan plymåerna leva sitt eget liv och där kan man enkelt laborera med olika stiluttryck, säger Nirvan Richter.


    “Kina slott på Drottningholm representerar precis den stämningen som finns i Träsoffa. Det har blivit en stil men det är ju ett förhållningssätt till inredning som ligger djupt i Norrgavels DNA. Allt är lättsamt och enkelt som en sommar i Hagaparken. Och ändå är det komfortabelt, stiligt och värdigt.”

    Under 1950- och 60-talet fanns det soffor med träramar men de var hårda, mer som dyschor, och saknade den komfort som Träsoffa har. Formgivaren Nirvan Richter ville ha en riktigt mjukt stoppad soffa som var uppbyggd av rena naturmaterial – material som ingår i det naturliga kretsloppet; sjöfågelfjäder, naturlatex, ullfilt och linneklädsel. Den Träsoffa som lanserades 1993 var en fyrsitssoffa, vilket gjorde den lämplig även som extrasäng. Nu när Träsoffa återlanseras under 2025 så finns den som tresitssoffa. En nättare variant som är väldigt lättplacerad. Att Träsoffa smälter in så väl oavsett miljö kan till viss del förklaras med de vitt skilda formförebilderna.

    – Träsoffa är en kombination av asketisk allmoge och borgerlighet, som en hyllning till mina föräldrar. Min far kom från lantligt enkla förhållanden och min mor hade borgerlig bakgrund. Träsoffa har inte anammat allmoge-formspråket, utan snarare tanken om att göra avskalade och funktionella konstruktioner i naturmaterial. Okonstlat och enkelt. Borgerligheten handlar om soffans hedonistiska komfort, något som var lite förbjudet inom allmogen. Kort sagt en twist mellan förfinad allmoge och gustavianskt i kombination med ett borgerligt förhållningssätt i hemmet, säger Nirvan Richter.


    Skiss-trasoffa

    “Ursprungsidén med Träsoffa var en barnfamiljssoffa. En tålig och skön soffa som är enkel att sköta och enkel att flytta runt. Kort sagt en tillåtande möbel.”

    Ursprungsidén med Träsoffa var en barnfamiljssoffa. En tålig och skön soffa som är enkel att sköta och enkel att flytta runt – en flexibel nomad-möbel. Finns det barn i familjen så kan de lyfta ut plymåerna ur soffan och bygga kojor eller myshörna på golvet. Om man spiller, så är det bara att tvätta överdraget och om något går sönder, då är det enkelt att byta ut just den delen. Grundidén och formspråket bygger på att det ska se hemtrevligt och bebott ut. Helt enkelt en tillåtande möbel. Man kan anpassa eller ändra uttryck på Träsoffa beroende på om man väljer träslaget ek, bok eller om den är målad. Vilken möbeltextil man väljer sätter väldigt stark karaktär på soffan också.

    – Jag har en Träsoffa hemma som är 30 år. Den är fortfarande minst lika fin nu som när den var ny. Särskilt Träsoffa är som allra härligast och skönast när den är ordentligt använd. Jag öppnar upp plymåerna på soffan och vädrar allt någon gång per år och därefter är soffan som ny igen, säger Nirvan Richter.

    “Jag har en Träsoffa som är 30 år. Den är fortfarande minst lika fin nu som när den var ny.”

    Första gången som Träsoffa visades upp för offentligheten var under Bo93 i Karlskrona. En hel lägenhet inreddes från golv till tak med Norrgavel-möbler. Responsen var översvallande positiv, både från press och utställningens alla besökare. Formspråket var bekant men ändå helt nytt och fullständigt nytänkande. Helheten i hemmet utstrålade något modernt men samtidigt en känsla som kunde kopplas till det som så många älskar med Carl och Karin Larssons hem. Ett vardagligt förhållningssätt som innebär att möbler är en bakgrund till livet. Inredning som inte skriker ut sin närvaro, utan istället formar sig och passar in i vitt skilda miljöer.

    Visste du att:

    Enligt formgivare Nirvan Richter så är Träsoffa ingen utpräglad “chilla-soffa” som man ligger och slappar i. Det är mer en komfortabel sittmöbel som man kan föra intellektuella samtal i. Sitta mjukt och nerbäddat i och kolla på barnprogram eller för den delen lägga sig ner för en stunds siesta. Ett är iallafall säkert och det är att Träsoffa är den soffa som tveklöst har betytt mest för förverkligandet av visionen om Norrgavel.

    – Om jag bara skulle ha en soffa hemma, så skulle det definitivt vara Träsoffa, säger Nirvan Richter. ♥


    Inspirationskällor - Träsoffa
    - Den gustavianska möbelstilen från 1700-talet. En stil som ofta sammanfattas med tre ord: harmoni, tydlighet och måttfullhet.
    - Enkel allmoge, tydlig konstruktion och funktion.
    - Carl Larsson - träsoffan som står på podiet i Lilla Hyttnäs.
    - Lutyens bench, trädgårdssoffa känd från Sissinghurst Castle Gardens.
    - Fransk aristokrati - "lite Proust"
    - Børge Mogensen, the Spoke-Back sofa (på danska "Tremmesoffa").
    - Carl Malmsten, soffa Visingsö.
    - KF, Svensk Form, soffa Bas.
    - Kina slott på Drottningholm.
    - Soffa av ritningshurtsar på Nirvans kontor.

    Innovativa Träsoffa:
    - Träsoffa har en unik konstruktion; genomgående gjord av naturmaterial som ingår i det naturliga kretsloppet och uppbyggd så att samtliga material är separerade.
    - Flexibel; en mobil "nomad-möbel" som är enkel att flytta även för en person.
    - Barntillåten; tålig konstruktion som är lätt att sköta och hålla ren. Inbjuder till att flytta runt plymåerna och skapa utrymme för lek och mys.
    - Enkel att förändra/anpassa; genom val av träslag, färg och möbeltextil får soffan helt olika uttryck.
    - Enkel att reparera och renovera vid behov. Utformad för att hålla över generationer.
    - Uppfattas ofta som traditionell trots att den är så progressiv till sin idé.


    ”Träsoffan är tveklöst den möbel som betytt mest i förverkligandet av visionen om Norrgavel. Drömmen om en opretentiös, Carl Larssonskt avslappnad och därtill riktigt skön soffa bar jag inom mig i tio år. Mixen mellan asketiskt och borgerligt är som en hyllning till mina föräldrar. Uttrycket är luftigt genomsiktligt och inbjuder till kreativ förändring av textil och målning. Lätt att leva med och barntillåten. Lätt att sköta, fri från instängda skrymslen. Och lätt att flytta – trots sin 198 cm längd, kan man bära den ensam!”

    Nirvan Richter, formgivare
    Form 1993. I produktion sedan 1994