När Norrgavel möter textilateljén Cappelen Dimyr uppstår en taktil dialog mellan material, form och rum. Materials in dialogue är en liten men omsorgsfullt kurerad kollektion handvävda mattor i ull och hampa – tre verk skapade för tre rum. Med en stillsam men uttrycksfull närvaro förenar de naturmaterialens lugn med ett samtida formspråk.
Norrgavel x Cappelen Dimyr
Textilets själ
Materials in dialogue är ett nytt samarbete mellan Norrgavel och Cappelen Dimyr: En kollektion mattor som inte bara är inredning, utan rumsliga kompositioner. Handvävda mattor i taktila naturmaterial, formade med en känsla för proportioner, detaljer och ärligt design som kännetecknar båda husens filosofi.
Varje matta är utformad med en specifik plats i åtanke – ibland med direkta referenser till Norrgavels möbler. Flat Hemp speglar Bord med utdrag och dess linjer, medan Chunky och Slub talar till Norrgavels soffor och dess volymer. Men som all god design är de inte bundna till en enskild miljö; de är skapade för att leva i många sammanhang, med samma självklara närvaro.
Cappelen Dimyr
Cappelen Dimyr är idag ett internationellt namn inom textil och inredning, med rötter i en liten men passionerad idé. Företaget grundades 2019 av Maja Dixdotter, Jacob Cappelen Holst, Ellen Dixdotter och David Holm – ur en önskan att kombinera erfarenheter och perspektiv från inrednings- och modebranschen för att skapa något mer tidlöst och hållbart tillsammans.
Allt började med en kollektion mattor i oblekt ull, vävda av skickliga hantverkare i norra Indien. När de via en vän fick tillgång till en sliten telefonbok fylld med namn på vävare och små verkstäder, öppnade sig en värld av kunskap och hantverkstradition. Snart visade det sig att intuitionen var riktig: deras textila verk fann snabbt vägen till hem världen över, uppskattade för sin kombination av enkelhet, ärlighet och konstnärlig styrka.
Drivkraften är idag densamma som vid starten: att skapa textil som förenar långsamt hantverk med ett uttryck som känns självklart samtida.
Rummets ro
Kollektionen är ett resultat av mötet mellan två världar som delar samma grundsyn: att design bör födas ur omtanke, inte ur hast. En gemensam ton uppstår naturligt.
Cappelen Dimyr bär på en kärlek till det långsamma arbetet – något som också ligger djupt förankrat i Norrgavels värdegrund. Mattorna vävs i norra Indien, i en tradition som sträcker sig tillbaka till 1500-talet. Här lever vävaryrket vidare från generation till generation, och yrkesstoltheten är stark.
– All kvalitetskontroll sker på plats och slutfinishen på varje matta görs även där. Det är viktigt för oss att kunna jobba på det här viset. Ett arbetssätt som bygger på ömsesidigt förtroende, säger David Holm.
Produktionen är småskalig och förankrad i hem och byar. Där en vävstol finns kan en matta växa fram. Arbetet sker med största omsorg: varje stycke ull tvättas, varje yta sträcks och torkar under bar himmel. I fälten kring husen ligger ofta mattor utspända som solfångare, med små spår av naturen kvar i väven. Löv och kvistar blir minnesmärken från en process som tar veckor i anspråk – omkring tolv för att färdigställa en enda matta.
- Det är en speciell upplevelse att resa runt i dessa trakter, då fälten kring husen där vävarna bor ofta är täckta av ullmattor som är uppspända på marken och torkar i solen efter att ha blivit tvättade, berättar Holm.
Mattorna bär vittne om ett långsamt, respektfullt hantverk. Av naturmaterialens inneboende skönhet och ett tidlöst formspråk som låter möbel och textil tala med varandra.
Tre perspektiv i textil
Chunky är gjord av ett kraftigt tvinnat och filtat garn, vilket skapar en fyllig känsla. Det blir en tydlig karaktär i väven i form av oregelbunden “slubbighet” (ett fackord som syftar på garnets naturliga ojämnhet och handvävda känsla).
Slub är ännu tydligare i sin slubbighet. Även här använder vi oss av handspunnet garn som är väldigt oregelbundet. Kulören är otroligt levande med en uppsjö av olika garnkulörer och toner. Den är tillverkad i en mix av europeisk ull och nyzeeländsk ull. Mattor som enbart är gjorda av nyzeeländsk ull blir nämligen ljusare, då ullen därifrån inte har några bruna eller svarta toner.
Flat Hemp är en hampamatta med en varp i 100 % linne. Här har vi vävt in naturlig hampa i något tunnare garn. En klassisk kelimvariant som är platt och fin. Det släta garnet gör att mattan inte blir hård eller stickig. Dock blir den inte riktigt lika mjuk som en ullmatta. Helt enkelt en matta som är perfekt under matbordet.
Inga färgämnen eller inga onödiga kemikalier – endast naturullens egna nyanser och variationer. I stället för starka kulörer handlar uttrycket i Materials in dialogue om mötet mellan texturer: tät lugg mot slät botten, tyngd mot lätthet. Resultatet är mattor med karaktär och djup, framställda i material som åldras vackert och naturligt lever vidare i generationer.
Att välja matta
En matta är aldrig bara en matta – den är en del av rummets rytm, dess akustik, dess ljus. Att välja rätt är därför något som kräver eftertanke. Placering, slitage, livssituation, ljusförhållanden – allt spelar roll. Och eftersom varje handvävd matta bär vävarens unika språk och styrka, blir varje exemplar ett konstverk i sig.
– I min roll som inredningsarkitekt tänker jag mycket på bruk, placering och slitage. Var ska mattan ligga och hur ska den användas? Vilken livsfas befinner man sig i? Finns det husdjur i hushållet? Sådant är relevant att tänka på inför ett köp av matta, säger Jacob Cappelen Holst.
En annan viktig detalj är hur ljusförhållanden spelar in där mattan ska placeras. Kulören på mattan förändras beroende på ljusinsläpp och golvkvalitet – en och samma matta upplevs helt olika om den placeras på ett betonggolv eller trägolv. Det handlar även om hur man är som person. Ullmattor med längre lugg släpper en hel del fibrer i början vilket innebär mer städning.
I vår mattguide har vi samlat några riktlinjer som förhoppningsvis underlättar ditt val.