• Como

    Nirvan Richter, 11 maj 2014

    På väg hem efter textilmässan Proposte i Villa Erba vid Lago di Como; naturskönt är bara förnamnet… parken breder ut sig längs sjösidan med Alperna som fond, enorma pelouser och hundraåriga träd…
    utställningshallarna insmugna i Paxton-lika ”växthus” med interiörer av brutal betong/sten som i arkitekthuset på KTH eller Mariavall klostret på Österlen – rent, vackert och aldrig långt till natur…
    himmel, träd, gräs, vatten.

    Huvudet är fyllt av textilkvaliteter, Martindale, europriser… kvantiteter, kollektioner. Vi besöker Como för att hålla oss uppdaterade och för att leta direktvägar till bra kvaliteter till rimliga priser; gärna innan de passerat distributörer, editörer och agenter. Samtidigt är vi små – hela tiden en avvägning mellan kvantitet och pris.

    Då jag startade Norrgavel för 20 år sedan hade vi svårt att hitta bra linnekvaliteter i attraktiva färgskalor. Med Milis Schillers hjälp letade vi vävar i fyra grovlekar som vi själva lät färga in. Det var då det… successivt blev linnet allt populärare och under senare år har utbudet fullkomligt exploderat; likartade kvaliteter i imponerande färgspektra. Och så är det förstås vissa som sticker ut… jag blev salig av besöket hos den florentinska producent som visade sig producera våra älskade linne Grov och Luni… som vi köper i Paris.

    Nedslående i år är att den organiska bomullen mer eller mindre är som bortblåst; fabriker har gått i konkurs, tillgången är alltför ojämn… och framförallt beskrivs efterfrågan unisont som lika med 0 – kunderna är rädda om plånboken. Samtidigt ett sätt att avsäga sig eget ansvar, producenterna ser helt oförstående ut då vi kräver eko. Trist; det såg så lovande ut, själva fann vi en visionär italiensk producent på mässan i Belgien för några år sedan – de försvann med krisen. Vi hittar ekobomull till bädd & bad, men till möblerna får vi tills vidare nöja oss med ökotex (vanlig bomull med minimum kemikalier).

    Förändringstakten inom möbel- och inredningsbranschen är hög. Det är en utmaning att förhålla sig till; hitta balansen mellan en tidlös grund och uppdaterade tillägg. Det är förstås en ständigt pågående process – jag älskar tydlig enkelhet och ett konsekvent sortiment; skissbokssidorna fylls nu en efter en med idéer till hur vi ska bli ännu bättre på att nå ut till dig som kund med det vi tycker är viktigt. Det är kul!